Hoog-risicohonden

Aanpak hoog-risico honden

De Rijksoverheid wil het risico op bijtincidenten met agressieve honden terugdringen en zoveel mogelijk voorkomen. Hiervoor wil de overheid gemeentelijke bevoegdheden en landelijke maatregelen inzetten. Ook is een lijst samengesteld waarop de hoog-risico honden staan vermeld.

Eigenaar verantwoordelijk voor gedrag hond

In de eerste plaats is de eigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van zijn hond. Hij moet alles doen om een incident te voorkomen. Zo mag een hond niet worden uitgelaten door iemand die het dier niet onder controle heeft, zoals een kind. Ook moet de eigenaar deskundige hulp inschakelen als de hond agressief gedrag vertoont, bijvoorbeeld een gedragsdeskundige.

Wat doet Hondenvereniging Elburg?

Hoe een en ander er precies wordt uitgewerkt en wanneer deze maatregelen ingaan, is op dit moment nog niet duidelijk. Wanneer er meer duidelijk is, zal Hondenvereniging Elburg in overleg met de gemeente de noodzakelijke acties ondernemen.

In ieder geval zijn eigenaren van hoog-risico honden welkom om bij de Hondenvereniging Elburg de Gedrag & Gehoorzaamheidslessen te volgen. Indien wij dit noodzakelijk vinden, zullen wij de eigenaar verplicht stellen de hond een muilkorf om te doen.

Voor meer informatie: rijksoverheid.nl/../aanpak-hoog-risico-honden

Hier de reportage van Kassa (BNNVARA) van 3 februari 2018